Powered By Blogger

Tuesday, July 19, 2011

Keputusan Permohonan Ke IPTA...Apakah Keputusannya?





Assalamualaikum...

Mulai 16 Julai 2011 semua pemohon-pemohon IPTA baik dari kategori Matrik/Asasi, STPM atau Diploma boleh 'check' status permohonan masing-masing. Yang dapat tu tahniah aku ucapkan manakala yang tak dapat tu cuba buat rayuan. Mana tau kalau-kalau ada rezeki dapatlah tu yer InsyaAllah. Ni link dier :


Utk post kali ni aku nak fokus kepada pemohon-pemohon lepasan diploma. Aku ada mendengar banyak story especially dari bdk2 poli yang kata diorg ni seolah-olah macam didiskriminasikan oleh banyak u. Diorang kata banyak u taknak amik bdk2 poli. Honestly aku trkejut sebab ada antara diorang yang cgpa dip memang tinggi 3.5 ke ats. Ada jugak yang 3.7 ke atas but masih tak lepas msuk u dan terpksa buat rayuan. InsyaAllah kalau ada rezeki adalah tu.

Aku tak nafikan memang lepasan diploma ni susah untk masuk ke u. Aku sendiri adalah lepasan diploma dan aku faham kdaan ni. Aku sndri pun penah try apply upsi utk 2nd intake tp tk leps interview. Then aku try lgi sekali intake julai dan akhirnya alhmdlillah aku dpt msuk ukm.

Untk pngthuan anda semua lepasan dip yang hndk ke u kat sni aku akn share sket bgaimana selection utk ke ipta ni dibuat. Ni berdsarkan mklumat dri kwn-kwn aku sndiri yang mempunyai family yg berkerja di kpt dan juga dari info dari beks2 pensyarah aku sndri baik di kolej dan jugak universiti.

Bagi lepsan2 diploma yang dri kolej atau institusi bersekutu mcm uitm, usm, upm dan sbgainya, peluang korang utk smbung dgree kat u terbabit adalah lebih cerh berbanding di u lain (pointer kena tinggi) sebab korang da blaja sukatan-sukatan dri u sana dan jugak boleh transfer kredit (bergantung pada syarat). Bagi student uitm (diploma), peluang korang utk smbung dgree di uitm adalah yg sewajrnya kalu di u lain boleh jer cuma bergantung pd rezeki dan pointer. So bagi korng yng bljar di kolej bersekutu tu adalah lebih baik korng smbung dgree di kolej masing2 (kalau tak dpt ipta) asalkan dgree yg korang amik tu jugak dikeluarkan dri ipta yang terlibat. Konsepnya sama cuma korng akan blajar di kolej dan bukanlah di u tersebut. Konvo nanti korang akan buat di u tu. Ni ikut pngalaman aku msa buat diploma dulu di mana senior2 aku yang buat dgree dgn usm belajar benda yang sama dgn student2 usm dan konvo di usm cuma beza buat di kolej dan yang bestnya lagi diorang pakai pinjaman MARA (kebnyakan member2 diroang yang dapat usm tk dapat JPA so terpksa pakai PTPTN). Bagi aku meminjam dgn MARA adalah lebih baik dari PTPTN sebb selain pnjaman bole bertukar ke biasswa mcm PTPTN ia ada kadar bayaran balik pinjaman ikut pointer msing dan ia sememangnya amat menguntungkan.

Dari info yang aku dapat dri pensyarah aku sndri realitinya pelajar lepsan diploma adalah pelajar plihan ketiga yang akan mengisi kuota penempatan di ipta. Conthnya mcam ni kalaulah bdang kjrutraan awam di uuu offer 100 tempat jer utk intake 2011 so pihak u ni dgn kpt akan susun pljr2 yang mmhon bdang ni dri sluruh negara dan ianya akan disusun ikut 3 plihan (1. mtrik/asasi , 2. stpm , 3. diploma) katalah 70 orang dri mtriks yang pointer antara 4.00 - 3.00 diplih then pastu ada 30 slot lagi. Then baru bdk2 stpm yang layak diplih. Katalah 25 yang terpilih so tinggal 5 tmpt je lagi. Baki 5 ni pulak brulah akan diambil dari bdk2 diploma dan semestinya pointer yang tertinggi dan ada kriteria trtentu macam pernah wakil mana2 ke akan terplih. Keadaan ni berlaku gak kat bdang2 lain dan dah tentu bdang2 yang 'famous' macam engineering, medic dan education akan direbut trlbih dahulu.

Tapi pape pun selebihnya terletak pada score korang dan rezeki masing2. So bagi semua student janganlah asyik focus pda acdmic sja. Korang takkan kemana2. Korang kena focus pd softskill dan mestila aktif ko-k wpun biasa2 jer. Tak kisahla wkil negeri untuk sukan or aktiviti yang biasa2 janji korng ada pglibtan. Lagi tinggi maka lagi tggi merit dan ini akan mmbantu korang utk ke u. So skor pd pointer dan aktif maka pluang korng akan lebih baik lagi selain tawakal banyak2 pada Allah S.W.T.

Bagi yang tak dapat ke ipta tu jangan sedih sebab bukan korng ni tak bgus cuma takde rezeki. Bagi aku bdk2 ipta ni takdelah hebat mana pun cuma rezeki dan nasib diorang je baik. Tak jauh beza pun dgn bdak2 ipts as long korang usaha betul2 sebab blaja mana2 pun sma janji niat korg tu betul dan bila da smpai kt sna blaja btul2 dan sntisa upgrade dri dgn softskill.

Pada kwn2 poli tu aku hrp pasni jgn slh anggap kta student poli yang nak smbung dgree didiskriminasikan. Salah tanggapan tu. Korang kn igt yang prsaingan utk ke ipta adalah amat2 sengit dan apa yang ptut korng wat adalah tawakal dan redha jer dgn rezeki korang. Kalau tak dapat ke ipta korng boleh je ke ipts. Wpun ramai yang kata ipts mahal tapi pada aku asalkan korng bijak memilih dan gunakan kemudhan kewangan yang tepat boleh ajer. Kalau tidak msakan aku wat dip dgn kadar yang ckup murh dimana aku hanya perlu byr balik tak smpai RM4K



No comments:

Post a Comment