Powered By Blogger

Saturday, June 11, 2011

Apabila Orang Malaysia Bergantung Hidup Dengan 'Kabel'

Assalamualaikum....



"Oh anak Mak Jemah tu dapat kerje pakai orang dalam ke....senanglah camtu gamaknyer yer..."

"Aku dapat stay kolej pun sebab mintak tolong orang opis hehehe....."

"Aku dengar ada kuota setiap lecturer .... leyh register 3 orang anak diorang masuk blaja sini...."

"Memang hang takkan dapat punyela keje kat perbandaran pasal depa smua dah tetapkan sapa yang akan dapat jawatan tu..."



4 dialog kat atas ni merupakan ayat2 yang biasa kita semua dengar especially dari bani Melayu. Tapi tak dinafikan yang sememangnya rakyat Malaysia terutamanya bani Melayu kita ni amat-amat menyukai, menggemari dan mengidam untuk mendapatkan kabel dalam apa jua yang dilakukan baik dari mendapatkan 'pink slip untuk contractor' sampailah nak beratur jumpa dr kat GH. Kalau bolehlah semua benda dalam dunia ni nak berkabel. Kalau takde kabel tak boleh hidup.

Masalah lagi satu pulak ialah ramai antara orang-orang dalam sesebuah organisasi baik private or gov semuanya nakkan kroni diorang ni dapatkan kerja sekali dengan diorang. Jadi akibatnya ramailah Bani Melayu yang menggelupur kat luar sana yang mengadu tak dapat kerja. Aduh apela nasib....dan perkara ini pernah aku lalui suatu masa dulu dan kemungkinan setahun dua lagi. Inilah realitinya bila majoriti rakyat Malaysia mengamalkan 'kabel'. Apa tak boleh ke? Jeles Ke? Nasiblah.....dan macam-macam lagi.

Realitinya jika perkara ini terus berterusan maka jangan terkejut jika 30 tahun lagi negara kita akan mempunyai sumber tenaga dan daya tenaga yang betul-betul tidak berkaliber dan berkualiti. Camne tak jadi camni kalau dah semua guna tenaga yang masuk kerja smuanya nakkan kabel. Sekarang ni lagilah semuanya nakkan kabel even nak masuk SBP pun nak berkabel hehehe...apelah nasib....apelah nak jadi.......tak yakin ke dengan kemampuan diri sendiri dan ketentuan ilahi?....kamonlah disebabkan sikap2 korang semua ni lah ramai yang takde kerje kat luar sana.

Kerajaan?? hahaha banyak sangat dasar2 merapu yang kononnya baik untuk rakyat tapi realitinya disalahgunakan. Kalau dilaksanakan dengan baik dan telus mungkin takkan jadi camni. Sebagaimana contoh bila had usia persaraan di'up'kan maka korang tak pikir ke ramai graduan-graduan akan susah dapat kerja. Korang kena ingat yang rakyat sekarang ni kebanyakan dah ada kelulusan tinggi kurang-kurang diploma bukan macam 30 tahun sudah. Kan lagi bagus kalau usia persaraan dikurangkan ke 50 tahun. Sedangkan kebanyakan diorang yang dah berumur 50 tahun ni ramai yang pikir nak pencen so why tak bagi chances pada tenaga muda yang ramai ni untuk diserapkan kan agi baik. Inilah jadinya bila keputusan yang dibuat tak pikirkan kesan jangka panjangnya.

Pada golongan muda di luar sana teruskan berusaha dan buktikan anda benar-benar berkualitas dan percayalah pada kebolehan dan rezeki masing-masing. Dan pada pihak kerajaan tolong pikir-pikirkan perkara ni sedalam-dalamnya dan tolong selesaikan dengan cepat. Klau nak mengharap semua orang meniaga memang tak bolehlah sebab tak semua orang mampu atau mempunyai harta tinggalan atau bisnes tinggalan. Kalau semua orang dah ada benda-benda tu ramai dah orang-orang ni meniaga beb. Lagi satu aku harapkan sangat kepada pihak kerajaan janganlah ditawarkan terlalu banyak kursus-kursus kat IPTA or IPTS ni tapi hasilannya tak dapat nak menampung bilangan graduan untuk diserapkan ke sektor pekerjaan sebab penawaran kursus dah melebihi perminntaan pekerjaan . Al maklumlah pekerjaan sekarang ni hampir semuanya adalah atas permintaan golongan kapitalis.....


No comments:

Post a Comment