Powered By Blogger

Saturday, August 13, 2011

Perasaan Yang Bercampur Baur....

Assalamualaikum....

Hari ni last day aku wat keje part time aku. Pasni selama lebih kurang sebulan aku akan habiskan masa aku kat rumah dengan berpuasa, terawih dan buat persiapan raya....habiskan cuti. Next month aku kan mulakan balik pengajian aku, sem baru. Pheww honestly agk lemah gak la so aku kn wat preparation cket spya aku tak blank dan beku msa mula kuliah...

Emmm brkaitan dengan prt time job yang aku wat slama 3 bulan ni trus trang aku tak pernah trpikir akan buat balik keja-keja biasa camni. Msa bulan May ari tu dalam kepala aku cuma fikir nak mengajar....nak apply guru ganti. Dah dapat dah pun tapi di Penang. Aku senang-senang dapat job sbgai guru ganti kt sana sebab sebelum ni dah dua kali aku diberi kontak untuk mengajar. 1st SK Bayan Lepas N 2nd SK Batu Lanchang dan ini memudahkan aku untuk mendapatkan 'lesen mengajar' di sana. Tapi masalahnya adalah berkenaan tempat tinggal aku dan juga lokasi sekolah aku. Aku cuma boleh tinggal di rumah abang aku di seberang perai dan sekolah tempat aku mengajar adalah di dalam pulau. Jauh dan ini menyebabkan family aku (especially my mak) tak merestui apa aku nak buat ni. Agak frust n leceh....So aku try la plak rezeki aku untuk jadi cikgu di Ipoh. Tapi sadly sgt2...pegawai2 kat sini adalah sangat-sangat teruk dan memberikan respon yang amat menyakitkan hati aku. Dari info dari kwn2 cikgu di sini diorang kata JPN takde duit nak menggaji guru ganti even terpaksa amik bdak lepasan spm jadi guru ganti di sekolah menengah dengan gaji dari duit PIBG. Sangat2 teruk. Aku tak tau camne orang-orang JPN n PPD kat sini buat keja. Macam mana boleh tak cukup duit nak menggaji. Korang songlap ek??

So finally lepas 2 minggu aku give up dan akhirnya aku buat gak la job biasa ni untuk dptkan duit poket walaupun dalam hati aku taknak. Bukan sebab low standard tapi sebab aku dah jemu dengan keja2 camni tambahan aku nak spend masa yang lebih untuk diri aku gak. Selain tu aku jugak dah banyak kali buat job2 biasa camni. Aku pernah keja di KFC, Toycity, Tesco, Baskin Robbin shopping2 complex, supermarket, dan itu menyebabkan aku kalau boleh taknak lagi wat job2 camni. Tapi takpela mungkin rezeki takde nak mengajar kali ni.

Lebih kurg smgu cri job dpt la gak keja kt cyber cafe. Ni first time aku keja cyber cafe. Apa yang bole aku kta ni keja pling sng pnh aku wat. Aku tk penat cuma ngantuk je sbb ms keja xmnntu dan ni mnybbkn aku xckup tdo kdg2. Owner seorang Malay dan ini mmbggakan aku. Cuma mslhnya adalah managementnya mmg tgang langgang selain gaji yang kejap ok kejp tak....Tak fhm aku. Mybe sbb tu ada org ckp 'Melayu ni mn reti mniaga'...emm agknyalah...

Tapi hikmah dia aku dpt abiskan masa kau dgn wat sumthing...tmpt keja aku ni nk solat pun sng sbb ad surau dan aku dpt kwn since aku ddk Ipoh. Ini yang memberikan mkna kepda aku. kalu sblum ni bila balik rumh cuti jer aku tak tau buat apa sbb tkde kwn. Banyk abiskan masa dengan mak and abah aku jer. Now at least aku da ada kwn2 kt sni wpun majoriti diorang ni study n bukanlah orng Ipoh. Tapi tkpela. Allah telah bwk aku ke sni.

Aku harap pasni bos aku akan lebih bijak kndalikan bisnes dia sbb aku perhatikan cyber dia da mula buat hal. Servis tak berapa tip top. Jangan sekadar pentingkan untung tapi abaikan kebajikan staf. Kalu macam aku takpela sbb aku nak keja sekejap. Tapi camne dgn yang nak keja lama? Itu kn difikirkan. Walaupun aku tak berapa suka dengan bos aku leps tgk apa yang dia buat dengan kwn2 aku sblum2 ni yg da ramai kn buang tapi apa-apa pun aku ttp skong bisnes yang dia buat sbb dia seagama dan sebangsa dengan aku. Aku nk tgk Melayu yang maju dan berjaya tapi tidak lupa diri....itu yang penting.....

Sayonara....

No comments:

Post a Comment